Mc siden

Mine tidligre motorsykkler.

I mange år kjørte jeg motorsykkel men etter hvert ble det slitsomt med rygg vondt derfor valgt jeg å gi meg med dette. Savner det av og til når finværet setter inn.

På denne siden mimrer jeg litt fra den tiden.

Hva slags motorsykkel skulle jeg kjøpe, valget falt til slutt på en Yamaha Virago 1100. At det ble Virago tror jeg var et bra valg, etter så mange år borte fra motorsykkelkjøring. Viragoen er fin sykkel å » lære på «, at jeg trengte og trenger lære på nytt er helt sikkert etter så mange år borte fra det. Etter å ha kjørt Virago i 1 1/2 sesong følte jeg at tiden var inne til å prøve noe mer sportslig, Viragoen ble litt for treg ved lengre turkjøring.

Yamha Virago 1100 ccm

Jeg synes det er trivelig å legge av gårde på en langtur uten noe direkte mål for turen, bare det å oppleve kjøregleden og kontakten med veien samtidige som det blir en fin naturopplevelse ut av det hele, gør at dagsturen fort kan bli pø både førti og femti mil. At jeg ikke tok opp igjen dette før etter 20 år har jeg tenkt på mange ganger, men angre det går jo ikke, så bedre sent enn aldri.


TDM 850

Men så prøvde jeg en BMW K 1200 LT, det var litt av opplevelse og legge i vei på denne sykkelen. Jeg har hele tiden ønsket meg en stor tursykkel med god bagasjeplass og masse utstyr, her fant jeg det perfekte, tross størrelsen er den forbausende lett og kjøre.

Det er rart med det, etter å ha kjørt 1200 LT siden 2000 begynte jeg så smått å titte meg rundt etter noe nytt, en del av motorsykkel hobbyen min er det å kunne prøve forskjellige typer MC, og jeg skal ærlig innrømme at til tider savnet jeg TDM’n spesielt på små svingete veier, imidlertid er jeg veldig fornøyd med konseptet BMW og spesielt fornøyd har jeg vært med LT’n, men tiden var nok inne for å prøve nye ting.

Som sagt var jeg meget fornøyd med GS’n men likevel den var nok litt i høyeste laget for min kropp, måtte noen » C moment » til for å komme ombord. Tanken på bytte meldte seg igjen. Og denne gangen hadde jeg bestemt meg for Harley Davidson, men det var dette med innbytte og bruktpris da.
En dag jeg var ute og kjørte gikk turen til Sandefjord og Harley butikken der traff jeg på Jan Hanesand en riktig så trivelig fyr og praten gikk, jo da han kunne ta Bmw’n i bytte. Vel hjemme igjen med en bærepose med Harley brosjyrer hadde jeg fått noe å tenke på. Hva nå skulle jeg bytte måtte det bli nå, men å få tak i en ny en var ikke bare bare. I butikken sto det en utstillinlsmodell som falt i smak en Heritage Softail FLSTI nettopp den typen Harley jeg kunne tenke meg. Etter en prat med Jan ble vi enige om at den kunne jeg få kjøpt vi forhandlet om mellomlegget og ble enige, forseglet handelen med et håndtrykk.


27 april 2006 leverte jeg BMW’n som allerede var solgt vi ble enige om levering av Harley’en 3 mai.
Så kom dagen da jeg skulle hente min nye Harley jett om jeg var spent hadde jo aldri kjørt Harley før og heller ikke prøvekjørt mc’n heller.
En venn kjørte meg bort til Sandefjord og der utenfor butikken sto den blankpolert og klar. Nå var det bare å få på seg mc klær spenningen var på topp, papirarbeidet ble unnagjort og endelig var det klart for å trykke på startknappen.
Jan takket for handelen og ønsket meg god tur. Så bar det avgårde, dette var uvant men etterhvert fant jeg meg til rette selv om kjørestilen og ikke minst kjøreegenskapene var milevis fra BMW’ n.
Turen gikk mot Tønsberg og etterhvert fant jeg meg til rette på Harleyen, ja innen vi kom hjem begynte jeg faktisk å forstå hvorfor Harley er Harley det er noe her som ikke lar seg forklare, her er det sjel.

Nå har jeg tilbakelagt mer enn 38000 km på Harleyen og trives til de grader vi har blitt riktig så gode venner.

Jeg er life-member i HOG og får tilsendt merker og ting hvert år.

Etter en stund bestemt jeg meg for og selge Harleyen, rygg og skuldre vil ikke mer. Så pr i dag er dette et tilbakelagt kapittel men moro var det.

Kjøre utstyret har jeg ennå så skulle lysten på en mc tur dukke opp er det jo mulig å lei en sykkel for en stund.